Nový trend ve světě hostingu: on-demand

To, že konzum a spotřeba vůbec jsou hybnou silou vývoje a zároveň zkázou tzv. moderní společnosti, je smutným faktem, který není třeba na tomto místě více rozebírat. Podstatné je v tuto chvíli, jakým způsobem je spotřeba realizována a účtována. Možností je hned několik, zásadní jsou ale pro naše účely možnosti dvě. První je „á la carte“. Můžete třeba zajít do restaurace, vybrat si z jídelníčku, zvolené menu spořádat a zaplatit spotřebované (strávené) položky. Druhou možností je zajít do speciálních bufetů s nápisem „All You Can Eat“ a naplno se oddat jednomu ze sedmi smrtelných hříchů. No a s hostingem je to vlastně skoro úplně stejné 🙂

Pronajmete-li si prostor pro své webové stránky nebo webovou aplikaci u tradičního poskytovatele, obyčejně si předplatíte hosting na 3 měsíce, mnohdy na celý rok dopředu. Po aktivaci služby můžete neomezeně využívat přidělené zdroje, tedy úložný prostor (do výše dané diskové kvóty) a výpočetní výkon serveru (využitelná operační paměť a procesorový čas). Je však takový princip poskytování služby – spotřeby spravedlivý a vychází vstříc zákazníkovi? Ne tak docela. Zákazník, který hostuje na serveru jednoduchou statickou prezentaci s minimální návštěvností zaplatí tolik, co zákazník, který na stejném webhostingovém programu hostuje náročnou databázovou aplikaci, kterou navštěvují tisíce lidí. Přestože se snaží webhosteři nabízet co nejflexibilnější webhostingové programy či „výhodné“ balíčky služeb, popřípadě nabízejí konfigurátory služeb, stále jde o stejný typ spotřeby hostingu formou „All You Can Eat“. Od hříchu nás pak uchrání, resp. řešením je tzv. on-demand hosting (někdy se nazývá utility computing), neboli hosting na vyžádání, který odpovídá první možnosti „á la carte“. Zákazník pak platí pouze za to, co skutečně využije.

Na českém trhu však takový hosting nehledejte. On-demand hosting je poměrně hodně využívaný v zámoří a jeho nejčastěji zmiňovaným poskytovatelem a propagátorem je Amazon.com. Pod značkou Amazon Web Services (AWS) nabízí především řešení Amazon Simple Storage Service (Amazon S3) pro uložení dat na internetu. Po zaregistrování můžete se službou okamžitě pracovat. Za každý uložený gigabajt zaplatíte 15 centů měsíčně, tedy asi 3 koruny. Zvlášť se počítají datové přenosy, cena za přenesený gigabajt začíná na 10 centech (2 Kč).

Výpočetní kapacitu pak zajišťuje služba Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2). Způsob využívání služby je obdobný. Účtuje se 10 centů za spotřebovanou hodinu procesorového času, cena za datové přenosy začíná opět na 10 centech 1 GB. Mezi dalšími službami z portfolia AWS lze najít například řešení pro elektronickou komerci Amazon E-Commerce Service (ECS) nebo platební službu Amazon Flexible Payments Service (Amazon FPS). Služby AWS využívají například 37signals, jejichž webové projekty si získaly více než 1 milion uživatelů, nebo webmailová služba Webmail.us.

Z nastupujících trendů vývoje hostingu mě nejvíce zaujala virtualizace. Ruku v ruce s ní kráčí právě trend on-demand hostingu. Spojením obou myšlenek pak vzniká obrovský prostor pro nové služby (on-demand aplikace) a plnohodnotné poskytování softwaru jako služby (SaaS).

Kde vidíte příležitosti vy? Používáte nějakou konkrétní on-demand službu? Jakou?

8 komentářů: “Nový trend ve světě hostingu: on-demand”

  1. Pěkný článek, nad tím jsem také přemýšlel… on-demand hosting by se u nás také mohl prosadit.
    AWS vypadá velice zajímavě, bylo by dobré slyšet názor někoho, kdo jejich služby využívá. Zajímalo by mě, jak je to s tím procesorovým časem, nějaké ukázky ap…

  2. Velice zajímavé, hned si musím jít na pár mých ostrých případech spočítat, na kolik by to teda vyšlo celkově. Ono se to hezky představuje v jednotkách korunek, ale porovnat výhodnost pro obsáhlejší a náročnějčí aplikaci dá práce trochu víc. Nicméně pro malinkaté projekty asi bezesporu řešení velmi levné, a pravda je že u těch je placení tím běžnějším způsobem méně výhodné.

  3. S3 je vyborna sluzba, ale vyuziti EC2 me nelaka, levneji vyjde virtualni server, ale je zase pravda ze se neplati za data mesi S3 a EC2, takze je potreba spocitat jestli vyjde levneji externi virtual server co si taha data z/do S3 nebo ciste AWS reseni. Coz zasadne urcuje datovy tok.

  4. Pavle, zda-li by se u nás mohl on-demand hosting prosadit, nevím. Trh je spíše konzervativní podle mě. Pro spoustu projektů by to ale byla určitě „výhodná koupě“.

    Jinak na stránce Success Stories jsou uvedeny příklady použití jednotlivých služeb AWS. Dá se taky využít on-line kalkulátor ceny.

  5. „Pro spoustu projektů by to ale byla určitě “výhodná koupě”.“ Ano a prave na techto projektech by provozovatel vydelal jen neco malo v jednotkach korun…

    S velkym mnozstvim zakazniku teto demand sluzby by pote vydelal srovnatelne jako s mnohem mensim poctem klasickych „pausalnich“ zakazniku.

    Ziskvali by se u nas klienti tak snadno pro tuto sluzbu oproti klasickym, kdyz prave „klasicke“ hostingy pro nenarocne projekty jsou u nas jiz doslova za par kacek ne-li zdarma? Nevim nevim, ale je to zajimava myslenka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *