Facebook: Show me the money

Jestli Web 2.0 skutečně existuje, a vypadá to, že asi vážně jo, pak Facebook je jedním z jeho nejpodařenějších produktů. Pochopitelně jde zase částečně o buzzword, hype a tak dále. Na to už jsme ale zvyklí, takže zbývá jen oddělit to podstatné – skutečnost od spekulací, které jsou většinou ošperkované superlativy rámujícími blízkou budoucnost. Fakta mluví jasně. Facebook má dnes 31 miliónů aktivních uživatelů, přičemž polovina z nich navštěvuje www.facebook.com každý den. Necelá polovina uživatelů jsou středoškoláci, převážně ti američtí. Na konci letošního roku by měl mít Facebook přibližně 50 miliónů uživatelů, podíl středoškoláků by měl klesnout na čtvrtinu.

Koncem května se konala v San Franciscu konference, na které představil zakladatel a CEO Facebooku Mark Zuckerberg zcela novou Platformu. Ta z Facebooku vytvořila otevřený systém, čímž se z něj zároveň stal komunitní framework. Mnozí dokonce hovoří o webovém operačním systému a polemizují, jestli Facebook naruší hegemonii Googlu a/nebo Microsoftu. Zřejmě půjde jako vždy v první řadě o peníze. Jak Microsoft, tak Google mají své produkty, které dokáží prodat. Podaří se totéž i Facebooku? Ten prozatím spíše jen koketuje s monetizací svých služeb.

Z pohledu uživatele je Facebook skutečně mocným nástrojem. Pokud srovnáme Facebook například s LinkedIn, zjistíme, že LinkedIn je pouhým komunitním webem s jasně danými funkcemi. Na rozdíl od toho Facebook je otevřenou platformou, kde funkčnost lze libovolně přidávat díky existujícímu API rozhraní. Facebook tak vytváří podhoubí pro přídavné služby a pro efektivnější komunikaci obecně. Podaří-li se vývojářům vytvořit zajímavé služby, Facebook bude pro ně ideálním masovým distribučním kanálem.

Stávající aplikace na www.facebook.com jsou dnes většinou určené pro náctileté, ať už věkem nebo vyzrálostí. Jsou ale i takové, které pomáhají komunikovat zavedeným společnostem z tradičních průmyslů. Třeba v německém Siemensu používá Facebook 6 tisíc lidí pro pracovní účely. Weboví stratégové Siemensu zvažují možnost, že by se Facebook stal jejich primárním intranetem, a plánují vývoj vlastních aplikací pro Facebook.

Facebook přestává být, navíc poměrně rychle, školní pomůckou pro americké středoškoláky. Stává se seriozním nástrojem s velkým potenciálem. A ten můžete využít i vy, pokud máte dostatek kreativity 🙂

Jak hodláte využít Facebook vy? Budete se aktivně zapojovat do diskusí a hledat spřízněné kontakty? Nebo budete sami vytvářet komunity (tzv. Groups) a využívat Facebook jako komunitní framework? Budete vyvíjet aplikace, jaké? Uvítám konkrétní příklady v komentářích pod článkem 😉

P.S. Přikládám několik odkazů týkajících se Facebooku:

4 komentáře: “Facebook: Show me the money”

  1. Nevím, kdo vám to nakukal, ale informace o Siemensi máte dost zkreslené. ANO na facebooku je kolem 6000 uživatelů, kteří pracují pro Siemens. ALE NEPOUŽÍVAJÍ tento server k pracovním účelům. Dokonce je v některých zemích zakázán přístup k němu… a k otázce použití Facebook ujako INTRANETu, ehm tak to je už úplně mimo mísu. Jedna věc je aplikace/instalace vybraných funkcí, druhá věc je dát utajovaná data na externí server…

  2. emdee, tak jsem shlédl video (přístupné pouze na Facebooku, pokud máte Roberta Scoble jako přítele), které natočil Robert Scoble s Jochenem Spechtem, manažerem Siemensu.

    Pravda je, že z videa není zcela jasné, k čemu v současnosti pracovníci Siemensu využívají Facebook. Nicméně řeč se točí především kolem využití Facebooku pro komunikaci a spolupráci uvnitř firmy Siemens, kde by Facebook mohl být platformou pro intranet.

  3. Shlédl jsem zmiňované video a stále v něm nenacházím nic, co by bylo v rozporu s mým předchozím komentářem.

    Dalším podpůrným argumentem může být právě vyjádření Jochena Spechta (US) k podobným zprávám, které jsem si dnes přečetl. V překladu zkráceně: „V rozhovoru jsem zmínil, že na Facebooku jsou zaměstnanci Siemensu a v jiném kontextu pak, že zaměstnanci Siemensu používají Blogsphere – (interní systém pro blogování v Siemensu)….“ (video si pozorně poslechněte: „use ideas from facebook“, „adjust our own platform“, „Siemens has internal blogs“). Takže mluvilo se o jablku i hruškách, ale ne o klonování jablko-hrušek. To jen pro upřesnění.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *