Facebook ve službách eStránek aneb jak získat hodnotné návštěvníky

Dnešním ryze praktických textem volně navazuji na předchozí článek Lesk a bída sociálních sítí v Česku, Facebooku zvlášť. Tvrdím v něm, že míra využití potenciálu sociálních sítí je u nás velice bídná. Ale abych jen nenaříkal, podívejme se, jak jsem navrhl propojení služby eStránky.cz s Facebookem a co to přineslo.

Pro eStránky.cz pracuji několik let. Je to služba, kde si může každý vyrobit vlastní webové stránky bez znalosti kódování či programování. Asi před rokem jsme stáli před úkolem, jak využít sociální sítě k tomu, abychom podpořili příliv nových uživatelů. Web www.estranky.cz včetně klientských stránek navštíví každý měsíc několik milionů návštěvníků, celkový počet shlédnutých stránek za měsíc je v řádu desítek milionů.

eStránky, Facebook a jeho API – protřepat, nemíchat

1. Registrace přes Facebook

Uživatel má nyní možnost registrovat se buď tradiční cestou, kdy vyplní registrační formulář, anebo využije registraci přes Facebook. Jedná se o jediné kliknutí, tudíž jde o výrazné zjednodušení celého procesu registrace z pohledu uživatele. Data, která jsou nutná k registraci, se v tomto případě vezmou z Facebooku přes API. Díky možnosti registrovat se přes Facebook se zvedla konverze návštěvníků v registrované uživatele. Bohužel zde nemůžu uvádět přesná čísla, jde o interní údaje.

2. Import fotek z Facebooku

Při vkládání fotek do webových stránek si může uživatel eStránek importovat fotky z Facebooku. Lze importovat jednotlivé snímky i celá fotoalba. Odpadá tak nutnost nahrávat fotky podruhé, když už jednou byly nahrány na Facebook. Tato funkčnost opět zjednodušuje práci a zrychluje tvorbu stránek.

3. Propagace stránek na Facebooku

Po vložení nového příspěvku nebo stránky je v Ovládacím centru eStránek uživateli nabídnuta možnost okamžitého sdílení nového článku na Facebooku. Uživatel nemusí chodit na Facebook, rovnou z eStránek odešle článek na Facebook. Tímto způsobem si uživatel eStránek sám s pomocí svých kontaktů na Facebooku zajišťuje propagaci vlastního obsahu na sociální síti. Upoutávky na nový článek se ukazují přátelům na Facebooku na úvodní stránce v Novinkách.

4. Tlačítko „To se mi líbí“ a Facebook komentáře

Každý uživatel eStránek si může zapnout zobrazení tlačítka „To se mi líbí“ na svém webu. Proč? Opět jde o nástroj, pomocí něhož mohou stránky získat nové návštěvníky z Facebooku. Stejný účel plní také Facebook komentáře, které lze zobrazovat na svých stránkách namísto tradičních komentářů. Zmínky o nových komentářích se ukazují na Facebooku a přivádějí nové návštěvníky zpět na stránky. Detailnější popis integrace Facebooku do eStránek najdete v článku eStránky a Facebook jsou nyní přátelé na firemním blogu.

Virální šíření uvnitř Facebooku funguje

Jak jsem již uvedl výše, není možné na tomto místě publikovat detailní výsledky integrace Facebooku. Obecně však platí:

  • Díky registracím přes Facebook se zvýšila konverze návštěvníků v uživatele služby.
  • Facebook API, resp. informace zprostředkované přes API, v mnoha případech zjednodušily vlastní tvorbu webových stránek.
  • Sdílení na Facebooku a sociální pluginy Facebooku (tlačítko „To se mi líbí“ a komentáře) jsou efektivní distribuční kanály, přivádějí na web nové návštěvníky z Facebooku.

Jedna konkrétnost přece: jak následující obrázek z Facebook Insights naznačuje, za určité (blíže nespecifikované) časové období bylo z eStránek sdíleno na Facebook více než 2800 příspěvků. Tyto upoutávky na příspěvky byly v Novinkách na Facebooku zobrazeny celkem 765 tisícům uživatelů. Z tohoto počtu kliklo na upoutávku 12 tisíc uživatelů, kteří se tak dostali zpět na eStránky.cz. Z toho vyplývá, že každá zmínka o eStránkách na Facebooku generovala dodatečné 4,2 návštěvy z Facebooku zpět na eStránky.

Facebook navíc dodává „kvalitní“ návštěvníky

Proč o návštěvnost z Facebooku stát? Alespoň v případě eStránek platí, že lidé, kteří přijdou na eStránky.cz z Facebooku, utratí mnohem více peněz za placené webové stránky než uživatelé, kteří přijdou ze Seznamu, Googlu nebo tak, že napíšou adresu www.estranky.cz přímo do adresního řádku prohlížeče. Poměr „kvality“ hlavních zdrojů návštěvnosti eStránek ukazuje níže uvedený graf, který byl vyroben na základě dat z Google Analytics. Přímá návštěvnost má 100% kvalitu, ostatní zdroje (Seznam, Google, Facebook) jsou měřeny v poměru ke kvalitě přímých návštěv. Dominance Facebooku je zcela zjevná a drtivá.

Facebook API je tu pro každého aneb social by design

Uvedená krátká ochutnávka implementace Facebook API do eStránek je příkladem, kdy se k existující webové službě přidají „sociální“ funkce. Nedochází tak ke změně fungování služby, „sociální“ API jen vytvoří dodatečnou vrstvu webové aplikace, která má většinou za úkol propagovat vlastní obsah na Facebooku nebo jiných relevantních sociálních sítích.

Pro odvážnějsí je tu „social by design“. Cesta poměrně nová, kdy jsou firma, služba či produkt od základu přebudovány nebo vytvořeny na zelené louce tak, že uprostřed všeho je uživatel služby – zákazník se svými individuálními preferencemi. Touto cestou se vydaly především mladé technologické společnosti jako Zynga a spol., které svůj byznys roztáčí na Facebooku. Každopádně „social“ mohou využít i tradičnější firmy, jen to vyžaduje opustit zažitou zónu komfortu. Pravda, u korporací je toto spíše jen teoretická možnost.

A opět tu mám něco z vlastní stáje na téma „social be design“. Prozatím ne příliš úspěšná Facebook aplikace ConcertIn pomáhá fanouškům živé hudby najít koncerty jejich oblíbených hudebníků a skupin poblíž jejich bydliště. Uživatel si může také koupit lístky na koncert nebo jednoduše pozvat své přátele. Aplikace zjišťuje o každém uživateli jeho hudební preference (podle toho, jaké muzikanty na Facebooku uživatel „lajkuje“), navíc známe bydliště uživatele, jeho email a seznam koncertů, na které půjde. Dokážeme pak dokonale (v kontextu aplikace a osobních dat, které Facebook API nabízí) přizpůsobit aplikaci – seznam koncertů každému uživateli. Tak maximalizujeme šanci, že si uživatel koupí vstupenku.

Pokud byste sami sháněli vstupenku do „sociálního“ světa lidí a technologií, dejte vědět 😉

Jeden komentář: “Facebook ve službách eStránek aneb jak získat hodnotné návštěvníky”

  1. Jedna vec je u Google+ absence API, druhou veci je pak absence uzivatelu.

    Kdyby to nekdo pouzival, myslim aspon v radech srovnatelnych s Facebookem, tak by tuto skutecnost Google zrejme zverejnil. Nic takoveho se ale nedeje, takze vlastne nikdo nevi, kolik aktivnich uzivatelu Google+ existuje. Obavam se, ze to bude male cislo. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *