A nic 🙂 Předevčírem, tj. v neděli, pozdě večer jsem napsal a rozeslal pravidelnou tiskovou zprávu o aktuální situaci na českém webhostingovém trhu. Pro snazší pochopení často píšu o pronájmu webového prostoru, aby bylo aspoň trošku jasné, o čem je řeč. No a včera zpracovala Česká televize můj text jako reportáž na stanici ČT24. Do studia pozvali Aleše Miklíka, šéfredaktora Lupy, aby dovysvětlil, co to ten webhosting ve skutečnosti je, k čemu je to dobré a tak.
Záznam reportáže je k dispozici na webu ČT24 včetně videa (nenašel jsem způsob, jak ho sem „embedovat“). Ano, moji rodiče měli radost ze svého synka, to ale není v tento moment až tak důležité. Tím, jak bylo dané téma podáno, se mi jasně a opakovaně potvrzuje podstatnější fakt. A sice, že internet, web, e-maily a vše s tím související, nejsou pro běžného člověka ničím podstatným nebo nepostradatelným. Vlastně jde o okrajové téma.
Takže zase musím dát za pravdu Janu Herzmannovi, šéfovi firmy Factum Invenio. Ten na konferenci Czech Internet Fórum řekl: „Myslíme si, že víme“. Měl tím na mysli obraz světa, který vidíme na obrazovce počítače. Je takový svět skutečný? A mě napadá další otázka: způsobí nástup služeb Webu 2.0 revoluci v užívání internetu do té míry, že internet nebude představovat nástroj, který nás odtrhuje od reality?
Pokud ano, do konce letošní zimy bych to nečekal 😉 Nebo co myslíte vy?
8 komentářů: “Webhosting ve zpravodajství České televize ČT24. A co?”
„…internet, web, e-maily a vše s tím související, nejsou pro běžného člověka ničím podstatným nebo nepostradatelným.“
A co když je to naopak? Co když se tímto způsobem jenom internetoví profesionálové utvrzují ve své výlučnosti? Běžní lidé přeci internetu nerozumějí, tak pro ně nemůže být důležitý.
Mně příjde podezřelá jedna věc — všechny úvahy o tom, jak běžní lidé internet nechápou, jak ho používají špatně, jak ho vlastně skoro nepoužívají nebo nepotřebují apod. slýchám jen od internetových profíků. Od běžných lidí jsem nic takového ještě neslyšel. Zato je denně vidím, jak internet používají a vlastně si to už ani neuvědomují — píší si e-maily, diskutují v diskusích, čtou na webu zpravodajství atd.
Na reportáž jsem se podíval a Váš důvod k pesimismu jsem v ní nenašel.
Marku, tak Vám doporučím tento odkaz: http://i.iinfo.cz/urs-att/10_CIF_07_Herzmann-119578241967036.ppt .. jde právě o tu zmíněnou přednášku Jana Herzmanna.
Honzo, přednášku pana Herzmana jsem sice neslyšel, ale už jsem o ní četl a prezentaci jsem si prošel. Věřím, že byla zajímavá.
Možná v jejím chápání dělám nějakou chybu, takže mne případně opravte, ale rozumím jí tak, že obrovské množství lidí internet nepoužívá, obrovské množství lidí ho ani používat nemůže a obrovské množství lidí ho používat nechce. To jsou fakta. Z nich autor (a asi i Vy) vyvozuje, že by se význam internetu neměl přeceňovat.
To už ovšem není fakt, nýbrž názor autora. Věřím, že je veden dobrým úmyslem vytvořit určitou nadsázkou kontrast k jednostrannému zaujetí internetových profesionálů. Kdybych tomu nevěřil, musel bych ho nazvat poněkud demagogickým.
Vysvětlím na jiném příkladu. Já sám jsem letěl letadlem asi pětkrát, moje žena jednou, můj syn asi desetkrát, moje dcera ani jednou. Obrovské množství lidí letadlem neletělo nikdy, obrovské množství lidí letadly létat nemůže a obrovské množství lidí létat nechce. Dokonce by se zde našly sociodemografické paralely s internetem — častěji nelétají důchodci, velmi malé děti a sociálně slabí.
Znamená to, že letecká doprava není důležitá a že by bez ní mohl svět v dnešní podobě fungovat?
To asi ne, ale letecká doprava není tak často propíraná v médiích jako internet. Protože už není tak cool 🙂
Marku,
s Vaší, jako vždy precizní, argumentací naprosto souhlasím. Má myšlenka byla ta, že takové to „geekovské“ nadšení je občas nezdravé, resp. takový pocit z toho mám já.
A teď mě ještě napadá k danému jeden odkaz, jde o esej Tima O’Reillyho .. http://radar.oreilly.com/archives/2007/10/facebook_techmeme_money_tech.html.
Vlastíku,
no to je zajímavý postřeh 😉 Docela by mě zajímal mediální monitoring v rozdělení témat letecká doprava/internet s trhy český/globální a média internet/všechna.
:)) Asi by záleželo na tom, jaká média by se sledovala. Zda jen tradiční ekonomická nebo i ty různé společenské týdeníky. Ten hip faktor ta dvě odvětví ale myslím výrazně odlišuje.
Ale myslím, že si všichni rozumíme v tom, že lidé z IT oboru (a teď přepnu do první osoby) někdy příliš působíme jako evangelizátoři a rádo by spasitelé. Proto se mi také moc líbily Herzmannovy slidy. Natolik, že jsem na jejich základě sepsal jakési novoroční přání, http://www.park.cz/pf_2008
🙂 Marku máte bod. Moc hezký příměr.
Jinak v poslední době hodně vnímám vše kolem našeho oboru z pohledu Amarova zákona, který praví: „Tíhneme k tomu přeceňovat krátkodobý dopad technologické změny a podceňovat dopad dlouhodobý.”
Z toho přeceňování v krátkodobém výhledu pak většinou přichází deziluze 😉